Spojí se Nissan s Hondou? Analytik to považuje za možné.
Před pár dny se objevily informace, že Nissan připravuje krizový plán pro případné odloučení od Renaultu. To se okamžitě projevilo na poklesu akcií obou firem. V reakci na to sice obě značky tuto variantu vyloučily a potvrdily zájem v alianci pokračovat, ale znáte to – realita může být jiná a že je mezi partnery napětí, není žádným tajemstvím. Navíc k dobré pohodě určitě nepřispívá současná situace Nissanu a nepomůže ani vyšetřování Mitsubishi v Německu. Takže uvidíme, jak to nakonec dopadne.
Pokud to dopadne dobře, tedy tak, jak, jak si přeje řada manažerů Nissanu i příznivci značky, je otázkou, co bude s Nissanem dál. Lze očekávat, že si bude hledat nového partnera, aby mohl lépe konkurovat Toyotě. A analytik Mio Kato z LightStream Research přišel s teorií, která, jakkoli se jeví nereálně, by dávala smysl.
Podle Kata by se Nissan mohl spojit s Hondou! Ta je sice známá svým odporem k aliancím, ale kdo říká, že by muselo dojít k provázání kapitálu? Mohlo by se jednat o důkladné spojenectví v oblasti výzkumu, vývoje, výroby a distribuce. Ani pro jednu ze značek se totiž s ohledem na aktivity Toyoty situace nevyvíjí dobře. Japonské jedničce se daří prodávat více aut v Americe i Evropě, v Japonsku pak s drtivým náskokem. Výjimkou je pouze Čína, kde Honda zatím nad Toyotou těsně vede (1,55 milionu oproti 1,4 milionu) a Nissan je těsně za nimi s 1,17 milionu aut. Navíc Toyota intenzivně spolupracuje s Mazdou, Subaru, Suzuki a PSA, takže drasticky snižuje náklady a zvyšuje tak svojí konkurenceschopnost.
Kato je přesvědčen, že se japonský trh rozdělí na dvě velké skupiny, v němž bude stát spojenectví Nissanu a Hondy proti impériu Toyoty. Spolupráce by samozřejmě přišla této dvojici vhod i v Americe a koneckonců i v Evropě, i když ta je za současného stavu výhodnější pro Nissan ve stávajícím paktu. Celé je to samozřejmě pouze hypotéza, vycházející navíc z předpokladu, že se aliance s Renaultem skutečně rozpadne.
Je ovšem třeba se na to podívat i z pohledu Hondy. Ta už má své zkušenosti s partnerem s nezdravou ekonomickou situací a je otázkou, zda by pro ní nezačal být Nissan zajímavý až ve chvíli, kdy by si vyřešil své problémy.
no je to dost kostrbata predstava…
Je tam příliš mnoho „kdyby“. Už před desítkami let se tvrdilo, že se automobilový trh rozdělí na nějaké 3-4 giganty a kdo se nespojí, zanikne. Nestalo se, ba dokonce některá spojenectví skončila. Ale to na druhou stranu neznamená, že to nepřijde. Být nezávislý, je dneska stále dražší, spolupráce přináší obrovské úspory…
akorat zas ty konkurenci neujedes, kdyz se s ni spojis :))