Novinky

Mazda oživila „mrkačky“. Vrátí se s novou MX-5?

Když koncem října na Japan Mobility Show Mazda ukradla show s konceptem Iconic SP, byli z toho všichni u vytržení a nějak nebyl důvod pídit se po detailech. Konkrétně po tom na přídi kupátka – sporťák na oficiálních fotkách neměl přední světlomety, pouze jejich naznačené obrysy. Ne, že bych si toho nevšiml, ale to není žádný důvod k panice, koncept žádné světlomety mít nemusí a předchozí RX-Vision také měla něco podobného v podobě křivky denního svícení.

Možná jste si toho na netu všimli už dřív, ale já teprve včera narazil na fotku z tokijského výstaviště, kde se ukázalo, že ty světlomety nejsou jen naznačené, ale zakryté a po rozsvícení se vyklopí. Ano, mrkačky se vrátily!!! Otevírají se jen nepatrně, ale otevírají! A vzhledem k jejich velikosti a umístění by možná ani nemusely představovat takový problém s aerodynamikou, jaký měly klasické velkoplošné „pop-up headlights“. Kdo jezdíte s MX-5 NA, dobře víte, co aktivace té aerodynamické brzdy udělá s aerodynamikou v kabině, je to opravdu velké zlo. Ale co naplat, hodně z nás je prostě stejně miluje. Umíte si představit tu frajeřinu, kdyby se zrovna tenhle prvek designu dostal do příští generace MX-5? Jsem přesvědčený, že by to vyvolalo u mx-5kařů obrovskou odezvu. Je pro mě naprosto nepochopitelné, že Iconic SP není ani na jediné oficiální fotce s rozsvícenými světly, už bych se tu rozplýval dávno. 😀

Ptáte se, proč tolik povyku kvůli výklopným světlometům? Když jsem před časem psal o zrcátkách na blatnících, zmínil jsem, že ještě charakterističtější pro JPN produkci byly právě mrkačky. Však zavzpomínejte se mnou – tenhle fenomén odstartovala Toyota 2000GT už v roce 1967 a dozníval ještě na počátku 90. let, největší boom ale proběhl samozřejmě v 80. letech. Vůbec si netroufám udělat nějaký výčet, ale jen tak namátkou – Celica, Supra, MR2, AE86, Prelude, Integra, NSX, RX-7, Cosmo, 180SX, 300ZX, Pulsar, 3000GT, Eclipse, XT. Měla je i auta, která je vlastně ani nepotřebovala – třeba první generace CR-X, což jen potvrzuje jejich popularitu. Mrkačkami nebyly vybaveny jen sporťáky, dostaly je často i běžné rodinné vozy a bylo to snad poprvé, co japonská auta inspirovala zbytek světa – a to včetně značek jako Ferrari, Lamborghini, Porsche a Lotus. Takže je to opravdu velký japonský fenomén, který teď Mazda oprášila.

Legislativa výklopné světlomety zakázala kvůli problematické bezpečnosti a výrobci se jich s nástupem kvalitnějších žárovek také rádi zbavily kvůli aerodynamice, ale řešení, jaké přináší Iconic SP, by asi bylo životaschopné. 😉

2 komentáře: „Mazda oživila „mrkačky“. Vrátí se s novou MX-5?

  • Vypadá to fakt dobře, ale jsou to porcovače chodců a drobného zvířectva 🙂

    • 😀 dneska už by si určitě poradili nějakým pružným uložením. Navíc – podívej se na předky dnešních Mazd – tou hranou nad maskou bych taky nechtěl dostat a předpisy to asi splňuje.

Komentáře nejsou povoleny.