Blog

Nissan: DNA značky bude zachováno i při upevnění aliance s Renaultem(?)

Dosavadní spojenectví Nissanu s Renaultem (a Mitsubishi) nebylo zrovna ukázkovým příkladem toho, jak má automobilová aliance šlapat. Vlastně to spíš přinášelo problémy. Ano, Nissan mohl využít moderní dieselové francouzské motory, jiné pohonné jednotky byly vyvíjeny společně a další zase vznikaly v režii Nissanu pro Renault, stejně tak byly společně vyvinuty nové platformy, ale v celkovém objemu produkce měly společné nebo sdílené projekty i po dlouhých 20 letech až překvapivě malý podíl.

Pak tu byla nevraživost, způsobená tím, že Japonci mělo pocit, že jim Renault až moc mluví do vnitřních záležitostí a tlačí je někam, kde nechtějí být, o dosazeném despotickém šéfovi Ghosnovi nemluvě. A do toho stížnosti příznivců značky, že problematické francouzské motory kazí Nissanu pověst (nedokážu dost dobře objektivně posoudit). Aliance každopádně prostě přinesla víc problémů, než výhod. Obrovskou krizi z loňska se sice povedlo zažehnat a byla nastavena nová forma spolupráce se zájmovými oblastmi jednotlivých značek a rolí leader-follower u jednotlivých projektů, kdy vývoj nového auta bude svěřen jen jedné značce a zbývající výsledný produkt převezmou a pouze lehce modifikují.

Ale už se nám tu rýsuje další problém – nebudou výsledné automobily až příliš unifikované? Nevytratí se svébytnost? Šéf australského Nissanu Stephen Lester tvrdí, že ne, že si japonská automobilka i nadále zachová své DNA, o jejíž určité současné absenci mluvil například i designér Afonso Albaisa, když navrhoval podobu nového 400Z (viz níže).

Nissan by si měl udržet i nadále svou nezávislost a identitu a to i přesto, že se zvýší podíl automobilů se společnou technikou ze současných 39 % až na téměř 80 % v roce 2025, což zajistí, že nové produkty budou přicházet rychleji a jejich vývoj bude levnější.

Jak toho chce Nissan dosáhnout? Podle Lestera je DNA Nissanu (Nissan-ness 😉 ) postaveno na sportovní historii, technických inovacích, engineeringu a důvěryhodnosti. Připomíná, že qashqai byl de facto zakladatelem kategorie crossoverů, zmiňuje odkaz Z, GT-R, patrola a x-trailu, jenž byl svého času jedním z nejprodávanějších SUV na světě…

Ano, tohle všechno vím. Znám tradici Nissanu, vím, jaké vozy ho proslavily. Ale nějak jsme se nedopracovali k tomu, jak se na tyto ikonické modely naváže, jak se odliší nejen od konkurence, ale i aliančních modelů. Asi nelze očekávat, že by se Nissan stal followerem u nějaké příštího Z nebo GT-R, tyto vozy si určitě ošéfuje sám (pokud na ně bude mít peníze…), ale jak naváže (třeba) na tradici technických inovací a důvěryhodnosti u x-trailu, převzatého z vývoje Renaultu. Nebo qashqaie z dílny Mitsubishi? Ujištění top manažera značky určitě potěší, ale pocit sucha a bezpečí mě prozatím nenaplnil, i když samozřejmě věřím, že se Nissanu bude (nějak) dařit udržet si svébytnost. Co jiného mi (nám) také zbývá, že?