Novinky

Toyota: třetina nabídky v Jižní Africe jsou auta od Suzuki

Už jsme si všimli, že Toyota velmi ráda spolupracuje s konkurencí – to nejen v oblasti vývoje techniky, ale i co se týče sdílení finálních produktů, tedy automobilů. Má rozjeté projekty s Mazdou, Subaru, Suzuki, Daihatsu, BMW, Peugeotem/Citroënem, BYD, Panasonicem, sem-tam se objeví něco s Yamahou, chystá se byznys s Fiatem – a to jsem možná na něco zapomněl.

Rozumím tomu, ale na rovinu – jako petrolhead tohle nemám rád. Společný vývoj OK, pak se daná technika dostane do té či oné značky a zapadne do jejího charakteru. Ale aby po světě jezdil yaris s logem Mazda nebo Berlingo s jinou maskou a logem Toyoty, to mi prostě vadí. Takhle se opravdu není čemu divit, že sousta lidí tvrdí, že je jedno, jakou značku auta koupí, protože mezi auty už dnes nejsou žádné rozdíly. Mezi některými skutečně nejsou…

Asi nejextrémnější příklad této globalizace najdete v Jihoafrické republice. Když nepočítáme pracovní auta (Hilux, landcruisery z pravěku a dodávky) a autobusy, nabízí tam Toyota šestnáct aut včetně tří sportovních modelů (GR Yaris, GR86, Supra). To znamená třináct mainstreamových modelů (řekněme 14, když budeme brát u corolly dvě karosářské verze jako samostatné modely). A Pět(!) z nich nejsou Toyoty, ale produkty badge-engineeringu se Suzuki. Tedy vlastně šest, Toyota Ayga je pro změnu Daihatsu Ayla, ale tak to je v rámci rodiny (i když technicky nemá s Toyotou také nic společného). 😉

Konkrétně tam najdete modely Toyota Vitz (Suzuki Celerio), což je aktuálně největší novinka. Dále tam působí Toyota Starlet (Suzuki Baleno), Toyota Rumion (Suzuki Ertiga), Toyota Urban Cruiser (Suzuki Brezza) a Urban Cruiser Hyryder (Suzuki Grand Vitara). Vitz navíc v Jižní Africe postupně nahradí aygu, takže se podíl aut od Suzuki ještě zvýší. Auta jsou buď naprosto identická (s výjimkou loga), nebo se liší pozměněnou přídí. V Evropě to máme naopak, Suzuki u nás prodává plug-in hybridní RAV4 a hybridní kombi Toyota Corolla.