Novinky

Renesance japonských sporťáků? Mazda, Nissan a Subaru registrují obrovské zvýšení prodejů!

V posledních letech se znepokojením sledujeme, jak sportovní auta a sportovní modely bojují o život (s SUV!) a jak se jejich nabídka zužuje a zužuje. Proto vloni tak moc potěšila zpráva, že v Americe výrazně roste zájem o sportovně laděná auta s manuální převodovkou a jak vyplývá z nejnovějších statistik, byla to součást fenoménu, o kterém teď píšu.

Mazda hlásí, že za rok 2023 prodala v USA 8973 kusů modelu MX-5. To není zrovna omračující číslo, třeba mustangů se prodalo o zhruba 40 tisíc víc 😀 a počátkem milénia chodilo pro novou miatu každý rok kolem 20 tisíc lidí. Jenže oproti roku 2022 to představuje nárůst o 45,4 procent! Amíci brali hlavně roadster, ten šel nahoru o 77,4 procent (to bude ta změna klimatu 😉 ). Jen tak, z ničeho nic, modernizace teprve přichází… Mazda tedy vloni meziročně celá vyrostla o 23,3 %, ale i tak je úspěch miaty nevídaný.

Ještě větší šok zažili v USA prodejci Nissanu, pravěké GT-R si vloni pořídilo 390 lidí, což představuje meziroční nárůst o závratných 584 procent, předloni jich bylo jen 57. Tady to ale není zas taková záhada, zjevně to bude zásluha povedeného faceliftu MY2024. Navíc zákazníky může lákat i jeho lehká konstrukce. Ne, nedělám si pr… legraci, GT-R je o nějakých 10 kg lehčí, než aktuální zrůdička M2 z Mnichova. 😀 když už je řeč o Nissanu, nové zetko vloni pořídilo 1771 zákazníků. To mi přijde docela málo, vůbec nechápu proč, zvlášť s ohledem na čísla u supry. Srovnání s 2022 je zbytečné, prodej začal až ve druhé polovině roku a od dealerů odjelo jen 263 aut (+573,4 %). Uvidíme, co rok 2024.

Když už byla řeč o mustangu, i ten si meziročně polepšil o téměř 1000 kusů, což je ale při těch prodejích a celkovém růstu amerického trhu o 12,4 % spíš stagnace 😉 , vás asi bude spíš zajímat subayota. 😀 Subaru BRZ zaznamenalo nárůst o 25 % na 4188 kusů (a sedan WRX dokonce o 32 procent na 24 681 exemplářů). Radost z rostoucí popularity sporťáků kazí prakticky jen Toyota. Kupé GR86 se prodalo o zhruba 900 kusů méně – 11 078 kusů a takové to hezké BMW spadlo ze 4952 kusů na 2652 exemplářů – a to i přesto, že rozšíření nabídky o manuál přišlo až v polovině roku 2022, vloni tedy supra měla být ve značné výhodě. Prodeje ostrých hatchbacků bohužel k dispozici nejsou, ale jak Civic Type R, tak GR Corolla se potýkají s nedostatkem dílů, takže by to asi moc neřeklo.

Tož dobré, ne? My v Evropě tomu můžeme tak akorát fandit, jiné možnosti nemáme. Ale i to je důležité, čím více sporťáků v Americe, tím větší šance, že něco zabloudí i k nám…

4 komentáře: „Renesance japonských sporťáků? Mazda, Nissan a Subaru registrují obrovské zvýšení prodejů!

  • Nemyslím, že je důvod k radosti, pro nás ta auta nejsou ne proto, že o ně není zájem, ale proto, že bruselští zelení bolševici. Takže i kdyby se příští rok v USA prodalo sto mega Zetek, tady nebude, pokud se nenajde dost zelených mozků, co si odvezou Leafa, aby bylo z čeho platit výpalné. A zelených mozků postupně ubývá tak, jak logicky ubývá lidí, co mají na auto mega a víc. Tj. i kdyby každý milionář zblbnul, stejně se uhláků prodá tak 20%, ostatní na to jednoduše nemají.

    Mimochodem, z podobného soudku – když jsem se s kýmsi loni bavil a říkal jsem, že FVE je předražené a že brzo dojdou lidi, co na to mají a ceny zase spadnou, tak prý ani omylem, bla bla. No a kde je to dnes? Kdo počkal, vyhrál, ceny jsou de facto zpět na roku 2021. Každá drahá sranda vždy dojede na objem lidí, kteří na ni mají a o politických a zbytných věcech, jako je uhlák v garáži a FVE na střeše to platí dvojnásob.

    • No, zájem o sportovní auta v Evropě nebyl a není moc velký, ale takhle jsem to nemyslel. 😉 Pokud sportovní auta takhle půjdou v USA, budou je automobilky chtít i nadále vyrábět a vyvíjet a na kterýkoli sporťák dnes ukážeš, u něj si můžeš být jistý, že v příští generaci už nebude mít ICE, ale něco elektrifikovaného – a tím se možnosti návratu do Evropy otevřou.

      • King: podle mě sportovní auta s úplným přechodem na uhláky chcípnou do doby, než budou mít rozumné vlastnosti, tedy fakt dobré audio pro simulaci sportovní jízdy, odladěné motory, simulující gradaci výkonu a váhu, se kterou půjde nějakou tu zábavu zažít.

        Jediný problém bude, že takové uměle „zábavné auto“ v klidu vydrtí to neoptimalizované. Jsem ohledně zábavných uhláků dlouhodobě skeptický a zatím se nic z toho, co by slibovalo aspoň trochu zábavy, nestalo. Uvidíme, jestli se něco stane dřív, než ta auta úplně zmizí.

        • Však nemusí jít hned o BEV, automobilky ještě komfortně stihnou hybridní generaci. Některé možná i dvě. 🙂

Komentáře nejsou povoleny.