Novinky

Nissan GT-R měl být úplně jiné auto. Za R35 může Ghosn.

Dlouhá léta mě vrtalo hlavou, co se stalo, že se v 11. generaci model Skyline přišel o sportovní variantu Skyline GT-R s řadovým šestiválcem a místo ní se objevil samostatný model s označením GT-R s V6, jenž si ale ponechal navazující kódové označení R35. A jak by asi vypadal Skyline GT-R, kdyby nepřišlo GT-R? Tak teď už je v tomto ohledu jasno, problematiku rozkryl japonský bestcar. Tak dovolte, abych vás poučil, je to fakt zajímavé. 😉

Jak víte, Nissan na tom byl koncem minulého tisíciletí fakt bídně, vypadalo to na bankrot, proto se také stal v roce 1999 vazalem Renaultu a je jím dodnes, i když se konečně připravují změny. Vedení se železnou rukou ujal kontroverzní Carlos Ghosn a ten si dal za cíl vrátit Nissanu zase někdejší lesk prostřednictvím balíčku Nissan Revival Plan. A klíčovým projektem bylo povýšit Skyline GT-R na samostatný supersportovní model, nezávislý na modelu Skyline – a tím současně umožnit návrat kupé Z, takže to byl určitě dobrý krok.

Tohle se samozřejmě můžete dočíst všude možně. Ale jaký by byl Skyline GT-R, nebýt krize značky a příchodu Ghosna? Jedenáctá generace modelu Skyline samozřejmě opět měla verzi kupé, my ji díky občasným individuálním dovozům znali jako Infiniti G35 Sport Coupe. Takže si představte něco mezi ním a původním GT-R Concept z roku 2001 (viz fotogalerii níže), který tehdy ještě měl určité rysy Skyline – a tam někde by býval byl vzhledově Skyline GT-R R35. Žádné nákresy z té doby bohužel k dispozici nejsou.

Je ale zajímavé, že inženýři pro Skyline GT-R měli připravený i motor – a fakt to nebyl VR38DETT. Ale nebyl to ani RB26DETT/RB28DETT z minulé generace. Rok 2000 byl totiž černým rokem japonských sporťáků, v platnost vešla na JDM nová emisní norma a kvůli ní skončily o dva roky později Toyota Supra, Mazda RX-7, Nissan Silvia i Skyline GT-R. Nissan proto vyvinul novou řadu motorů VQ a už nešlo o řadové, ale vidlicové šestiválce. A tím se dostáváme k původnímu motoru pro Skyline GT-R R35. Byl jím VQ25DET, tedy V6 o objemu 2,5 l, přeplňovaný pouze jedním turbodmychadlem. Zní to jako mezigenerační downgrade, ale menší šestiválec, osazený plynule proměnným časováním ventilů CVTC měl stejných 280 k (již při 6400/min) jako twin-turbo RB28DETT a točivý moment 407 Nm při 3200 otáčkách, tedy o 7 Nm více (a o 1200 otáček níž). Tedy v tuto chvíli není jasné, zda by tyto parametry měl Skyline GT-R, zřejmě by to bylo více, ale takto byl na maximum nastaven motor v ostrém kombi Nissan Stagea v rámci dodržení japonského „pravidla 280 k“. Ti, co měli možnost stageu řídit, tvrdí, že motor docela zběsilý se značným lagem, ale pro GT-R mohl byl trošku lépe odladěn.
Tak – teď už to víte také. 😉 Ačkoli můžeme Ghosnovi ledacos zazlívat, co se sportovních modelů týče, byl určitě pro Nissan přínosem.